Zo maak je van je hobby je bedrijf!!

Hoe kan jij je brood verdienen met jouw creaties?? Vandaag vertel ik je mijn geheim! Ik vertel je 3 grote valkuilen waar je voor moet waken zodat jij met jouw creatieve talent de money-maker wordt waar je stiekem van droomt. 

Sorry, spoileralert, dit is bullshit. Je start geen goedlopende zaak met deze 3 tips… en ik ben echt niet zo succesvol dat ik er al veel nuttigs over kan zeggen… maar misschien is onderstaande wel vermakelijk om te lezen haha. 

Het idee voor deze blog is langzaam ontstaan… afgelopen jaar kreeg ik minimaal 1x in de maand en vaak vaker, de vraag hoe ik met mijn eigen bedrijf ben begonnen en wat nu het geheim van het succes is. De laatste dame in kwestie zei heel eerlijk dat ze haar huidige baan niet zo leuk meer vond en eigenlijk de droom had om, net als ik, creatief ondernemer te worden door haar eigen creaties te verkopen. Want ze vond tekenen en haken veel leuker – dus wilde ze haar tekeningen en gehaakte figuurtjes gaan verkopen via Instagram. 

Vervolgens werden mijn lieve ict-ers, de mannen achter de cursusomgeving van mijn bedrijf, inmiddels door steeds meer creatieve ondernemers (ook coaches) gevonden … maar als ik dan hoor over hoe sommigen hun zaakjes niet op orde hebben en niet eens de rekeningen betalen … oeps … of dat sommige ondernemers hun complete omzet ‘even’ investeren in het aankopen van nieuwe bedrijfsvoorraad en dan in de knel komen met de btw-aangifte…

En als derde: eergister vroeg een dame me het hemd van het lijf over mijn bedrijf. Na een paar keer heen en weer mailen kwam ik erachter dat ze maar liefst al 1000€ had uitgegeven voor 2 cursussen bij een selfmade creatieve coach… en ze had alsnog geen idee hoe te starten … wat ze zou moeten doen. 

Echt zucht. (Sorry) 

Mag ik eerlijk aangeven dat bij het woord ‘coach’ mijn nekharen overeind gaan staan? Het meest nog van het type ‘levenscoach’ – en dan zijn ze nog geen 30. Sorry. Maar ‘hier vind ik wat van’.  Een hele bak aan ervaring met één of ander geeft je weliswaar een heleboel compassie en inlevingsvermogen … maar dat maakt je nog geen goede coach of begeleider. Maar dat terzijde …

Ik beloofde 3 grote valkuilen wanneer je van je hobby je bedrijf wil maken – er zijn er meer – maar deze geef ik je alvast mee… 

Valkuil 1: als eerste geld uitgeven aan een ‘coach’. (Of hoe ze zich ook noemen)

Ok ja, ik heb hier te maken met een vooroordeel – iedereen mag zich coach noemen. Dus dat woord zegt helemaal niets … Maar na de zoveelste vragen en opmerkingen over coaches (ook een aantal die ik volg)  ben ik even in het aanbod gedoken van een aantal ‘hoe je van je hobby je bedrijf maakt’ cursussen … en sorry… nergens begon het met de rauwe werkelijkheid. Namelijk dat het knoeterhard werken is en dat je eerst heel erg lang minder dan het minimumloon gaat verdienen. En dat je hobby – dat waar jij van ontspant- je werk wordt. En de kans dus groot is dat je je ontspanning kwijt raakt. Hoeft niet, maar het kan wel degelijk. Nee, de cursussen die ik zag hadden het over het maken van reels, een social media planning, en btw-aangifte als kor … Ja, voor sommigen lijkt het starten van een creatieve onderneming alleen maar rozengeur en maneschijn. Maar meer dan 80% van de startende ondernemers stop binnen 5 jaar. En van wie overblijft heeft merendeel de eerste 5 jaar amper het minimum uurloon. 

Elke keer weer – wanneer me de vraag gesteld wordt hoe ik dat doe en wat zij moeten doen … – kijk ik als eerste naar het social media profiel van de vrager. En hoewel het aantal volgers en het aantal likes lang niet altijd alles zegt, kan het wel een indicatie zijn… 

1 keer vroeg een lieve beginnende ondernemer mij hoe het kwam dat er geen enkel bedrijf was ingegaan op haar vraag naar sponsoring. Toen ik naar haar profiel keek zag ik dat ze welgeteld 5 volgers had en 2 onderbelichte foto’s had gepost. Ze was zo te zien begonnen aan mijn Perfect People cursus (Leuk! Supertof). Ze vertelde me dat ze via Instagram naar 5 merken gemaild had met de mededeling dat ze als creatief ondernemer was gestart en graag wilde samenwerken. Of er producten gestuurd konden worden. Hoogst verbaasd was ze dat geen van allen een reactie had gegeven. Wat doe ik verkeerd?  Vroeg ze mij … 

Sponsoring is gebaseerd op geven en nemen. Je krijgt sponsoring als het bedrijf ziet dat ze er zelf ook voordeel uit kunnen halen. Bijvoorbeeld omdat je al heel veel volgers hebt of al naam gemaakt hebt op een bepaald gebied – of omdat je bewezen hebt goed te zijn, nog weinig volgers hebt en ‘dus’ goedkoop bent … 

De allereerste x dat een bedrijf mij geld gaf voor een workshop-video van een uur kreeg ik 50€.  Let op – daar had ik dágen aan gewerkt. En side-note … samenwerkingen met grote merken … dat klinkt heel succesvol. Maar ook grote bedrijven letten enorm op de kleintjes.  En dan lijkt het in het begin leuk dat je voor een dag lang demonstraties een heleboel spullen krijgt die je anders nooit zou kunnen kopen … maar die spullen betalen je hypotheek niet. 

Valkuil 2  – begin gewoon!

Ik sprak laatst iemand die een paar honderd euro had uitgegeven voor een 1 op 1 sessie bij een coach voor creatieve ondernemers. En dé opdracht (samengevat) die ze na die sessie meekreeg was ‘Kijk eens rond naar wat er nodig is om als bedrijf te starten en begin gewoon.’ 

Oeps – echt – dat weet je ook wel zonder coach…

Zucht… Tuurlijk ik ben ook gewoon ‘begonnen’.  Maar toen had ik al wel meer dan 3000 volgers op Instagram, had ik al gefreelancet voor wat bedrijven in ruil voor een kleine vergoeding en bleek dat al een succes te zijn, was ik door creatieve collega’s al aangespoord om een keer een cursus te maken + gevraagd om op hun platform een keer een workshop te geven. En detail: had ik al 20 jaar relevante ervaring in lesgeven – ook online. 

Nog een detail: ik startte zonder risico’s en zonder investering. Naast mijn bestaande baan. Dus opgeven en falen was een optie.

Natuurlijk moet je WEL goed kijken naar wat er voor nodig is om je bedrijf te starten. Maar daar heb je geen dure coach voor nodig. Kamer van Koophandel vertelt je GRATIS wat je moet weten. Van het je inschrijven bij KVK tot wel of geen btw afdragen, het aantal uren dat je moet draaien … er zijn tal van video-lessen en gratis seminars over waar je op moet letten bij het runnen van je bedrijf, hoe je dat doet met … enzoverder. Gratis!

Toen ik 3 jaar geleden mijn allereerste cursus lanceerde – toen nog als ‘hobbyist’ hoopte ik op een tiental cursisten. Nooit gedacht dat het er meer dan 200 zouden worden … dus ineens kwam ik er niet meer met handmatig tikkies sturen … en toen bedacht ik dat ik wel netjes belasting moest afdragen … en ik me dus beter kon inschrijven…  Maar als ik 1 grote drempel over moest … de boekhouding … ik wist dat ik dit niet zou kunnen opbrengen. Ik wist dat administratie, btw-aangifte, uren-admin en die hele mikmak, dat dit mijn grote valkuil was. Vandaag de dag kom je er niet meer met een excel-lijstje en een schoendoos met bonnetjes. (Al zijn er coaches die claimen dat het prima kan … ik vrees dat de belastingdienst het niet met ze eens is. En dan heb je als starter meer aan een goede boekhouder dan aan een dure coach- denk ik zo.) 

Zolang het creatieve enkel je hobby is – heb je van die hele rompslomp geen last. Van je hobby je bedrijf maken gaat nu eenmaal gepaard met een heleboel ingewikkelde rompslomp en saaie administratie. 

Valkuil 3: Kijk af wat anderen doen en doe dat ook!

Wanneer jij je tekeningen als portretjes wil verkopen heb je grofweg twee keuzes. Of je doet het voor de lol, bent blij dat het een extra zakcentje is voor nieuwe materialen (zo begon ik) … en daar is niets mis mee. Of je wil het echt als serieus bedrijf laten uitgroeien en er uiteindelijk je inkomen uit halen.  Wil je dit laatste, dan moet je je uren tellen. Ben je 2 uur per portretje bezig? Wat is je uurloon? Hoeveel tijd administratie schuilt erachter, hoeveel ben je kwijt aan inkomensbelasting, onkosten voor het betalen van je website en betalingssystemen … dan red je het niet met 35€ voor een portretje als je het minimumloon wil verdienen. 

En behalve dat wie gaat wat van je kopen? Hoe groot is je kopende doelgroep? Wat is hun budget? Hoe boor je nieuwe doelgroepen aan zodat je klanten blijft hebben? En zeggen dat ‘iedereen’ wel van je kan kopen is hetzelfde als zeggen dat niemand van je zal kopen. 

Sowieso heb je al een eigen stijl en niche? Of doe je anderen nog vooral na?  1 van de dames die tegen mij zei dat ze mijn cursus zo leuk vond dat ze er haar werk van maakte – bleek een online webshop te zijn gestart met merchandise (bekers, kopjes, broodtrommels enz) met daarop mijn tekeningen. Weliswaar door haar getekend, maar naar aanleiding van mijn cursus … en  zonder enige eigen inbreng. Oeps. Dat kan echt niet. Auteursrecht … Je eigen stijl en niche vinden is dus heel belangrijk. 

Natuurlijk kan je een heleboel leren van hoe anderen te werk gaan. Ik volg niet voor niets een heleboel collega’s en spreek graag met regelmaat met ze af. Maar er is een moeilijk te onderscheiden grens tussen je laten inspireren en kopiëren, maar de grens is er wel degelijk… Omdat (fictief voorbeeld) flitsende reels het bij collega’s goed doen wil dat niet zeggen dat ik dat idee moet kopiëren met mijn tekeningen erin … mijn publiek houdt er niet van wanneer in reels de beelden elkaar te snel afwisselen… dus f*ck het algoritme, ik moet bij mezelf blijven en mijn doelgroep voor ogen houden!

En nog iets; wanneer je start als een hobbyist – en je qua samenwerkingen een tijd lang tevreden was met een vergoeding … lang niet alle bedrijven gaan erin mee wanneer je de overstap maakt naar het vragen van een eerlijk uurloon. Er is zoiets als de twilight-zone hierin. Een zone waarin je afscheid lijkt te moeten nemen van fijne en goedwillende samenwerkingen voor een habekrats en je jezelf opnieuw op de markt moet zetten als ‘echte’ ondernemer. Staar je niet blind op de ‘prijzen’ van een ander! 

Boy, wou ik dat iemand me dat vooraf verteld had. Want die twilight-zone heeft me vaak onnodig doen twijfelen aan mezelf en zorgde al voor heel wat wederzijdse spanning en miscommunicatie. (Afgelopen week nog! Want echt- in de ogen van sommigen heb ik het misschien al helemaal gemaakt – maar veel merken kijken alsnog met een onbewust lichte vorm van minachting naar mijn ‘aantallen’ en vinden dat zij mij een grote eer bewijzen door me een vergoeding aan te bieden… en hoewel ik vereerd ben met sommige samenwerkingen – mijn auto rijdt niet op potloden of inkt…

En dan nu hét geheim van mijn ‘succes’

Knoeterhard werken, werken en nog eens werken. En ja merendeel is erg leuk… maar het blijft hard werken. Van me inlezen over marketing en sales tot prijzen leren stellen, van uitzoeken hoe dat digitaal allemaal werkt om te livestreamen, tot het bijhouden van mijn social media, het elke keer maken van nieuwe content, het aangaan van samenwerkingen, dingen uitproberen, vallen en weer opstaan, een nieuwe bedrijfsverzekering uitkiezen, je algemene voorwaarden laten opstellen, nieuwsbrieven,  … Afgelopen zomer heb ik in mijn vakantie elke dag gewerkt. De afgelopen 3 jaar werkte ik gemiddeld 50 uur per week … 

Als je dat niet wil … er is niets mis mee om een talentvol hobbyist te zijn. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Omhoog ↑